In de zomer van 2017 kwam winkelketen Leen Bakker in opspraak nadat zij op haar website hoogslapersets had aangeboden voor € 24,00 en € 85,34, in plaats van de reguliere prijzen van € 319,00, € 479,00 en € 499,00. Dit kwam (afhankelijk van type en maat) neer op kortingen van respectievelijk 92%, 82% en 83%. Toen Leen Bakker deze fout constateerde, zijn de hoogslapers direct offline gehaald. De kopers die hun bestellingen al hadden geplaatst, ontvingen bericht dat de hoogslapers niet tegen de kortingsprijzen zouden worden geleverd. Maar mocht Leen Bakker dit eigenlijk wel doen?
De voorzieningenrechter moest hier in kort geding een oordeel over vellen. Hierbij stond de vraag centraal of er tussen de kopers en Leen Bakker een koopovereenkomst tot stand was gekomen. De voorzieningenrechter oordeelde op 2 oktober 2017 van niet. Reden hiervoor was dat de kopers er niet gerechtvaardigd op mochten vertrouwen dat Leen Bakker de stapelbedden daadwerkelijk met voornoemde extreme kortingen wilde aanbieden. De kopers hadden naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter moeten begrijpen dat er sprake was van een vergissing. Hiertoe overweegt de rechter dat van een consument die van plan is om via internet een hoogslaperset te kopen, verwacht mag worden dat deze zich van tevoren globaal heeft georiënteerd op onder andere de prijzen van hoogslapersets. Kortom: no deal.
Vraagt u zich ook af of uw overeenkomst geldig tot stand is gekomen? Neem dan contact op met een van onze advocaten.
Lees de uitspraak hier!